Jsou to děti internetu, digitální domorodci a individualisté. Členové generace Z právě nastupují do práce a mají o ní dost odlišné představy než předchozí generace. Podle výzkumu společnosti U1 chtějí volně přecházet mezi pracovním a osobním životem, vzdělávat se při práci a pohybovat se v prostředí, které toto všechno dovoluje. Připravena na nástup tzv. mileniálů je ale jen jedna z pěti českých firem. Zaměstnavatelé tak mohou zaspat v boji o mladé talenty, který se vede globálně.
V jedné ruce chytrý telefon, v druhé ruce tablet, ve třetí notebook a ve čtvrté herní konzole. I tak by se dal s nadsázkou popsat typický člen generace Z. Děti internetu ale vyrostly a hlásí se o svoje místo na trhu práce. Zaměstnavatelům mohou nabídnout právě svoji znalost komunikačních technologií, jazykovou vybavenost a nápaditost. Digitální domorodci na oplátku očekávají, že jejich práce a osobní život se bude přirozeně prolínat.
Chtějí volnou pracovní dobu, možnost pracovat z domu a příležitost vzdělávat se. Tomuto trendu se přizpůsobuje i samotná podoba moderních kanceláří, která vychází vstříc první čistě internetové generaci. „Není pro ně samozřejmé, aby se pracovní prostředí striktně odlišovalo od soukromého, potřebují, aby se podobalo co nejvíce běžnému prostředí, kde žijí,“ vysvětluje požadavky příslušníků generace Z designér společnosti U1 Radek Mašinda.
Kancelář 21. století bude vypadat spíš jako obývák
Ideální pracovní prostředí pro mileniály je neformální a v dispozicích by jim zčásti mělo připomínat spíš útulný obývák nebo oblíbenou kavárnu. Rodiče generace lidí narozených po roce 1989 měli pořekadlo „nejdřív práce, potom zábava“. Členové generace Z oproti tomu potřebují, aby pro ně samotná práce byla zábavou. V tom je mají podpořit i kreativní interiéry. „Stále více se budou prosazovat otevřené kanceláře typu open space propojené s méně formálními zónami pro individuální a společnou práci či velmi neformální pracovní prostředí, které si zaměstnanci zcela přizpůsobí svým potřebám. Samotné střídání prostředí přispívá k větší koncentraci a kreativitě,“ vysvětluje úspěšný designér Mašinda.
Takové prostředí ale nabízí jen jedna z pěti firem v Česku. Naopak 40 % firem má pracovní interiéry členěné stále ještě v duchu 80. let: několik uzavřených místností pro malé týmy do deseti lidí doplněných o pár zasedacích místností. „Tento koncept, který je vhodný spíše pro generaci X, bude v budoucnu zastoupen ještě méně,“ předpovídá Mašinda z U1.
Vaše názory
Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)