Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Pozvánka do kina: Královna

Pozvánka do kina: Královna

Petra Svobodová

GB/Francie/Itálie 2006

biografie, drama

Režie: Stephen Frears

Hrají: Helen Mirren (královna Alžběta II), Michael Sheen (Tony Blair), James Cromwell (princ Filip), Alex Jennings (princ Charles), Sylvia Syms (královna matka), Helen McCrory (Cherie Blair)

V kinech od 15. února 2007

Tento film je intimním pohledem do zákulisí královské rodiny, ale i vysoké politiky v období po tragické smrti princezny Diany. Odkrývá skutečné emoce i tragický dosah této události na celý svět. Těmito slovy distributora lze shrnout stručný obsah děje, ale jak vlastně objektivně zhodnotit film, jehož přímí účastníci stále žijí. A navíc vůbec není jednoznačné jaká byla skutečnost. Můžeme ho brát jako drama, studii, dokument nebo naopak smyšlený příběh, na kterém je pravdivá pouze obecně známá zápletka?

Film Královna umožňuje nahlédnout za těžkou a zaprášenou oponu chodu královské domácnosti a jejího protokolu, ale nikdo skutečně nemůže říct, jestli to, co uvidíme, je vůbec pravda. Hlavně z toho důvodu, že královská rodina žije už po několik staletí izolována od běžných smrtelníků a svázána svým vlastním protokolem.

Člověk odchovaný pohádkami, dobrodružnými a historickými příběhy, v nichž král měl neomezenou moc a pevnou rukou vládnul svému království, hledají tenhle model i v současnosti. Ale realita je jiná. Dnes film zobrazuje, že skutečná moc už není v rukou královny, ale naopak jejího lidu. Královská rodina žije na hranici uvěřitelnosti, odříznutá od okolního dynamicky se rozvíjejícího světa a uvězněná ve 20.století. Odtrženi od běžného života, který ve většině případů ani nikdy nepoznali, tak nemohou pochopit sílu lidských emocí, jenž rozpoutala právě smrt princezny Diany. A řadový občan naopak nedokáže pochopit, proč nemůže královna obejít stanovený protokol. A možná právě ve vzájemném pochopení tkví hlavní význam tohoto filmu.

Snímek tak z největší části tvoří jednotlivé charaktery vystupujících postav, potažmo herecké výkony. Zvláště hlavní role královny Alžběty II., za kterou si Helen Mirren svůj zlatý glóbus opravdu zaslouží. Dějová linka by se v podstatě dala shrnout jednou větou : Co se dělo týden po smrti Princezny Diany. Což neklade na tvůrce děje žádné přehnané nároky, o to více by se pak pozornost měla věnovat vlastním dialogům. A právě v této oblasti mi začíná film (potažmo scénárista a režisér) připadat nejistý sám sebou. Z atmosféry, jasného obrazového vyjádření i dobrých hereckých výkonů lze jednoznačně vyčíst pocity:. co tím chtěl básník říct?. Přesto nám to ještě některá z postav schematicky zopakuje. Tohle je na škodu zvláště na konci filmu, kdy se nám sama Alžběta dojemně svěří se svými pocity, které v tomto nelehkém období prožívala (a které už díky předchozím 90 minutám detailně známe).

A když se opíráme o postavy, měly by být detailněji propracovány. Asi nestačí, aby hlavní charakterový rys prince Philipa (skvělý James Cromwell) byl půjdu a zastřelím nějakýho toho jelena. Stejně málo prostoru dostává Alex Jennings, který se alespoň po celou dobu filmu snaží jako princ Charles šklebit a dělat jeho gesta. Divákovi polopaticky prezentovaný protiklad samotné královny zastupuje čerstvě zvolený ministerský předseda Tony Blair (Michael Sheen). Ten splňuje roli prostředníka mezi královskou rodinou a lidovými masami, ale jeho nejvýstižnější charakteristika se stejně scvrkává na trefnou definici královny matky, která ho nazvala kočkou Šklíbou.

Paradoxně jedním z největších plusů tohoto filmu je jemný smysl pro humor. Celému filmu dodává půvabnou lehkost a sarkastické žertování královny i její matky také ukazuje, že nejen vládnutím je člověk živ. Dokonalá je například scéna, v níž královnin osobní sekretář řeší detaily pohřbu. Mohou použít pouze jediný ceremoniál, který mají secvičený a tím je pohřeb královny matky. Ta sedí v pozadí a zlobí se, že jí chtějí ukradnout vlastní pohřeb a komorník jí utěšuje, že místo korunovaných hlav pozvou nějaké celebrity.

Tvůrci filmu si dali velice zaležet na exteriérech, kostýmech a reáliích vůbec. Venkovská izolace na královském sídle Balmoral je doprovázena nádhernými záběry skotské přírody, také interiéry, v nichž se královská rodina pohybuje jsou detailně zobrazeny a přesně propracovány. Spolu s čerstvě natočenými záběry film vytvářejí také záběry archivní. Zvláště princezny Diany, pohřbu, záplavy květin před Buckinghamským palácem a plačící davy. Tyto snímky jsou dovedně zakomponovány do děje a střihači si s nimi opravdu pohráli.

Jako každý film má i Královna, dle nominace na Oskara jeden z šesti nejlepších filmů roku, silné i slabé stránky. Převažují ale ty silné. Podporuje je hlavně silný a pravdivý děj, který má navíc příchuť něčeho do této doby tabuizovaného. A navíc poodkrývá roušku tajemství, jímž je právě královská rodina zahalena. Proto pokud bych ho měla ohodnotit klasickým pětihvězdičkovým kritériem, dávám čtyři hvězdy a doporučuji návštěvu kina, i přestože v dnešní době není kino levnou záležitostí. Ovšem pokud jste Brit nebo člověk se znalostmi britských reálií, klidně si ještě jednu hvězdičku přidejte.

Pozn.redakce: V noci z 25. na 26. února proběhlo slavnostní předávání 79. Výročních cen americké Akademie filmového umění a věd – OSCAR 2006. 6 nominací na tuto prestižní cenu získal také snímek z distribuce SPI International Czech Republic, KRÁLOVNA (The Queen), který mohou diváci vidět v českých kinech již od 15. února. Z těchto nominací proměnila Královna jednu z nejvýznamnějších kategorií: Oscara pro nejlepší herečku v hlavní roli získala HELEN MIRREN za mistrné ztvárnění královny Alžběty II.

Zdroj fotografie: http://www.spi-film.cz

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz