Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Navždy spolu

Filmová recenze: Navždy spolu

15.3.2012 - Hana Kasalová

Název nového snímku "Navždy spolu" /The Vow/ ve mně otevřel něco, co mi řeklo, že nepůjde o typickou zamilovanou marmeládu nejvyšší sladkosti. Obvykle nečtu, co film nabízí, ale spíše se řídím tím, co říká moje intuice po přečtení názvu. Tělo řeklo "Běž!", tak jsem šla. Až na místě jsem se dozvěděla, že romantické drama bylo natočeno dle skutečné události. Spíše bych ho nazvala rodinným dramatem. Ostatně posuďte sami.

Láska hory přenáší. Ti, kteří se dostanou do její náruče či spárů, chcete-li, mají mnohem jednodušší život. Dívají se na vše z jiné perspektivy, soužití s tím pravým partnerem/partnerkou jim dává ohromnou sílu. Ne nadarmo se proto říká, že "Láska hory přenáší".

"Navždy spolu" /The Vow/ je dílem režiséra Michaela Sucsy /Grey Gardens/. Nechal se inspirovat příběhem jednoho páru z Nového Mexika jménem Krickitt a Kim Carpenter.

Nyní pár slov o našich filmových postavách. Paige /Rachel McAdams/ a Leo /Channing Tatum/ tvoří krásný pár. Není to o jeho sexy tělu a jejích velkých očích a dlouhých vlasech, ale výborně k sobě ladí svým vnitřním "já". Doplňují se, mezi nimi to jiskří, i největší ignorant by viděl, že jim to zvesela klape. Takových párů bohužel není moc, proto je hned zaregistrujete. Necháte se "nakazit" jejich souzněním, láskou, přátelstvím, tím, že jeden pro druhého tady prostě JSOU. Chcete s nimi být, protože jsou v pohodě. Jsou šťastni a jejich štěstí z nich doslova stříká.

Říká se, že když se nám daří, tak za chvíli se nám do života postaví nějaká výzva, překážka či problém, abychom se příliš dlouho neflákali na výsluní. Logicky vzato, něco na tom je. Jsme spíše tvorové pohodlní a když je vše v pohodě, tak proč se vlastně nějak moc extra snažit, že? Není důvod. Tím nechci říci, že by se Leo či Paige vzájemně zanedbávali. Právě naopak. Užívali si své přítomnosti na plný úvazek. Ve chvíli, kdy s tím nejméně počítali, tak došlo k automobilové nehodě a ta obrátila jejich životy doslova vzhůru nohama.

Jak Paige, tak Leo přežili. Jejich těla zůstala naštěstí celá a v jednom kuse. Ale její paměť zmizela v propadlišti dějin. Nepoznává svého manžela. Neví, kdo je Leo. Nechápe, proč by s tím "cizím chlapem" měla žít.

Rozjíždí se velmi dramatický příběh, do kterého pochopitelně vstupuje také rodina Paige. Její rodiče a sestra. Matku ztvárnila Jessica Lange, otce Sam Neil. Jsou jako vystřiženi ze žurnálu. Mám ráda lidi, kteří se hezky oblékají a dbají o sebe, ale v případě  rodičů Paige jde o takové zvláštní "loutkové divadlo". Jejich falešné úsměvy vyvolávají spíše pocity tragikomických grimas než upřímných úsměvů. Vlasy matky jsou tak perfektní, že kdyby začal uragán, tak se ani jeden jediný vlásek nepohne na "špatnou" stranu. Tatík je ve svém oblečku také tak podivně sešněrovaný. Ostatně jeho pohyby souvisí s jeho profesionálním "brněním". Když ho Paige objímá, činí s tak okatou opatrností, jako kdyby si i ona uvědomovala, že fasáda jejího tatínka ho stála tuny peněz a musí se s ní zacházet opatrně.  A jejich humor? V podstatě neexistuje. Obzvláště těžké chvíle to přináší Leovi, který se do rodiny Paige snaží po autonehodě přirozeným způsobem dostat. Lásku své milované chce získat zpět.

Zamýšlím se nad skutečným příběhem, který inspiroval pana režiséra k natočení jeho nového snímku. Porovnávám s tím, čeho dosáhnul on a herci na filmovém plátně. Jde o velmi náročnou psychickou situaci všech. A je úplně jedno, jestli se jedná o Paige, která si nic nepamatuje, jejího manžela Lea, který s ní chce opět žít a vroucně ji miluje, groteskní rodiče, kteří dělají vše proto, aby Paige doslova urvali a uvrtali v jejich zlaté rodinné kleci. Je znát, že každý z nich je velmi silnou osobností, dává do své role maximum a celkový dojem je dle mého názoru velkolepý. Nesmíme se na to dívat jako na film, ale jako na realitu, která dramaticky ovlivnila život jednoho páru, který se miloval až za hrob. Ano, doslova a do písmene - až za hrob.

Přeji vám hluboký emotivní zážitek.

USA 2012
Žánr: Romantické drama