Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: V nitru Llewyna Davise

Filmová recenze: V nitru Llewyna Davise

20.2.2014 - redakce Babinet.cz

Bratři Coenové přicházejí s novým filmem V nitru Llewyna Davise, oceněným Grand Prix Cannes 2013 a nominovaným na 3 Zlaté Glóby.

Kdo je Llewin Davis?

Mladý hudebník z dělnické rodiny, který není schopný uspět  nejen na newyorkské folkové hudební scéně ale i v soukromém životě. Jsme na počátku šedesátých let, kdy ještě zdaleka folková hudba nepatřila mezi ty nejoblíbenější. Folk je stále v kolébce, hraje ho pouze pár nadšenců. Folk City Club v New Yorku se otevírá v lednu 1960 a s tím časově koresponduje i nový snímek bratří Coenů. Bob Dylan se objevuje na scéně až o rok později. Tudíž Llewin je vlastně velmi odvážný, který se nevzdává a snaží se na folkové scéně uspět, ale …..

Bohužel bratři Coenové nabízejí více ňoumu a šášulu než cílevědomého rváče o perspektivní hudební kariéru. Llewinových nezdarů a škála životní nepohody přesahují všechny hranice. Na co sáhne, to se mu nezdaří. Má smůlu nejenom na patách, ale také v patách. Zdá se, že si často o ni koleduje. Velmi málo nepoužívá zdravý selský rozum. Otázkou je, jestli ho vůbec má v provozu.

Pokud se dívám na hlavní postavu okem ženy, vidím totálního ztroskotance. Muž typu "Máš doma gauč? Myslíš, že tam mohu pár nocí přespat?" a "Bez peněz, do hospody nelez", ale přesto tam pořád leze.  Z nějakého důvodu existuje typ ženy zvaná "záchranářka", jež doslova miluje prožít alespoň krátký románek s Llewinem. Proč? Protože Llewin se velmi odlišuje od jejího stabilního životního partnera. S takovým Llewinem se záchranářka nikdy nenudí, i když jí dotyčný objekt nepřináší moc radosti, spíše žalu, starostí a finančních nákladů. Jak to u takových mužů bývá, je velmi nezodpovědný. Seká děti jako Baťa cvičky a vždy se velmi upřímně diví, jak se to mohlo stát? Navíc na "záchranářku" řve, že si z něj asi dělá legraci. Ona má z jeho přístupu doslova hysterický záchvat č. 1 a divák, pro něhož není angličtina rodným jazykem, se dozví spoustu nových nadávek a přízvisek, ať už se týkajících různých částí mužského těla či domácího zvířectva.

Přemýšlím, proč by divák měl tento snímek vidět. Možná proto aby viděl, že takhle prostě ne.

USA 2013

Žánr: Drama