Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: U moře

Filmová recenze: U moře

15.11.2015 - redakce Babinet.cz

Dvě krásná těla. Štíhlá, mladá, výběrově oblečená. Jedno patří ženě. Druhé muži. Těla sedí v pohodlném luxusním kabrioletu a jedou na dovolenou. Slunce svítí. Nebe bez mráčku. Překrásná panoramata! Idylka. Co více si přát?

Začíná nový film hvězdného páru Brad Pitt a Angelina Jolie. Snímek pod názvem U moře /By The Sea/ režírovala Angelina Jolie Pitt a je zároveň autorkou scénáře a představitelkou hlavní role. Jejím filmovým manželem, stejně tak jako v reálném životě, je Brad Pitt.

Slušivý americký pár přijíždí do francouzského přímořského letoviska. Vanessa /Angelina Jolie/ ladně vystupuje z auta. Jedna noha v lodičce s leopardním vzorem následuje druhou. Lodičky sdílejí stejný vzor jako její letní klobouk s mašlí, uvázanou pod bradou. Její manžel Roland /Brad Pitt/ je spisovatelem a chce v místním prostředí načerpat sílu a inspiraci k napsání nové knihy.

Kdyby pohled Vanessy zabíjel, všichni v okolí by už byli mrtvi. Počínaje jejím manželem. Elegantně a draze oblečená žena je evidentně v nedobré náladě. Muž se jí snaží rozveselit, ale  moc se mu nedaří. Až uklidňující pilulky udělají své. Jedna za druhou. Mají téměř magickou moc. Kráska se trochu pousměje. Ale jenom trochu.

Jak probíhá jejich pobyt u francouzského pobřeží? Muž se snaží ponořit do práce, ale ani pracovní ponor se mu moc nedaří. Tráví více času se štamgasty v místní taverně než u psacího stroje. Jsme v šedesátých letech minulého století. Tudíž počítač ani mobilní telefon v jejich apartmá nenaleznete. Žena se nudí. Sem tam se jde projít. Sem tam se položí na lehátko a chytá bronz. Sem tam si lupne jednu či více pilulek pro uklidnění. Úsměv. Malý nepatrný úsměv.

Snímek se táhne. Kamera si pohrává s každým detailem. Detail zrovna nalévaného drinku alkoholického manžela podtrhuje jeho zoufalost, s níž se snaží přijmout svoji ženu takovou jaká je. A znova ji milovat a obdivovat. Detaily jeho dlouhých pohledů, které z jejích vymodelovaných rtů, ohromných namalovaných oči s dlouhými řasami zamíří na osamělého rybáře – ukazují, že štěstí nespočívá ani v kráse ani v bohatství. Rybář se totiž zdá být zcela šťastný s tím, co mu život přináší. Příliv a odliv. Odliv a příliv. Jednou silnější, podruhé slabší. Nikdy neví, jaký zrovna přijde. A tak to jde pořád dokola. Rybář je šťastný. Jeho život naplňuje -  příliv a odliv.

Zvrat nastává ve chvíli, kdy do vedlejšího apartmá přijíždí mladý francouzský pár. Mají líbánky! Zrovna se vzali, slíbili si věrnost na věky věků a přijeli si užívat své lásky. Dynamika jejich vztahu je naprosto odlišná od dynamiky vztahu amerického páru. Melanie Laurent a Melvil Poupad v rolích vášnivých novomanželů jim zcela nevědomě připomínají, časy minulé. Jak se milovali! Jak nemohli jeden bez druhého být. Jak čerstvá byla jejich ranní probuzení a celé dny měli úsměv na tváři.

Snímek U moře se táhne stejně jako depresivní stavy Vanessy. Nemyslím to špatně, ale chci tím říci, že není pro každého. Jeho hloubka je příliš nepochopitelná pro ty, kteří nikdy neprošli tím, čím Vanessa a Roland před lety. Její špatné nálady, žárlivost, pomstychtivost a nepřejícnost mohou být snadno nepochopeny a zcela odsouzeny. Stejně tak jeho notorický alkoholismus. Jedna sklenka za druhou jsou jeho berlami v nenaplněném manželství. Často se mu dostanou tak pod kůži, že se z hezouna stává hrubián, zcela nekontrolující své chování, natož opilecké zvratky.

Pokud jste fanoušky hvězdného páru Pitt a Jollie, neváhejte. Pokud při čtení mé recenze váháte, stejně na snímek běžte. Třeba vás překvapí a ohromí svojí hloubkou. Přeji vám silný lidský zážitek.

USA, 2015

Žánr: romantický/drama